Vitamin D

De flesta känner nog till att det är viktigt att exponera huden för sol så att den kan skapa d-vitamin. En vanlig fråga som kommer upp är såklart om vi här i Sverige behöver ta tillskott, och svaret på den frågan är ja! För att huden ska kunna tillverka d-vitamin så måste din skugga vara kortare än dig själv eftersom att annars filtreras UVB-strålarna bort i atmosfären. Det betyder att vi här i Sverige och norra Europa inte kan skapa någon d-vitamin under månaderna oktober till april, och det är endast några timmar runt lunchtid de resterande månaderna som solen står i rätt position för tillverkning av d-vitamin.

D-vitaminet som huden skapar med hjälp av solens strålar är den allra största källan för oss, det vi kan få i oss via kosten är inte tillräckligt som enda källa, men dessa livsmedel kan du ändå fokusera lite extra på:
– Fet fisk
– Smör
– Äggula
– Lever och annan inälvsmat

Varför är just vitaminen d viktig för oss? Den är faktiskt nästan att betrakta som ett hormon eftersom att det finns receptorer på så många ställen runt om i kroppen och här är några av alla funktioner vitamin d fyller:

– Ökar upptaget av kalcium och fosfor
– Arbetar tillsammans med magnesium och vitamin K2 för en normal omsättning och inlagring av kalicum för ett starkare skelett
– Celldelningsprocessen kräver d-vitamin
– Insulinkänsligheten, immunförsvaret och kognitiva funktioner förbättras
– Underlättar viktreglering
– Förebygger hjärt-kärlsjukdomar
– Bekämpar infektioner i kroppen
– Bra för hjärnan

Vitamin d är en fettlöslig vitamin vilket betyder att den lagras i fettet och i levern och där kan ett förråd ligga och pysa ut under ett par månader, så det är inte nödvändigt med en daglig påfyllnad om det känns krångligare än t.ex en fast dag i veckan.

Själv tar  jag flytande vitamin D3 / K2 från Thorne.