Gurkmeja

Gurkmeja (Curcuma longa) är en flerårig tropisk ört med kraftig jordstam, och den ingår i familjen ingefärsväxter. Gurkmeja härstammar från tropiska delar av Asien, finns fler än 30 Curcumin varianter (Ziniberaceae) och den odlas bland annat i Indien, i Kina och på Java. Den torkade jordstammen används både för att färga växter och bakverk. Den är billig och ofarlig för människan även i stora mängder.

Gurkmeja finns rikligt i det indiska köket via curryn. En genomsnittlig indier äter 80–200 milligram om dagen medan man i Nepal äter cirka 1,5 gram om dagen.

Den aktiva delen i gurkmeja är curcuminoider och bisabolane-type sesquiterpenes.

Gurkmejan består till fem procent av curcumin, det pigment som ger den gula färgen och motverkar inflammation genom att hämma cellernas utsöndring av en central, inflammatorisk signalmolekyl. Curcumin hämmar också så kallade cox-2-gener och förhindrar på det sättet att inflammationsproteinet cox-2 bildas (cyclooxygenase-2). Det hämmar inflammatoriska mediatorer som NF-kappaB, lipooxygenase (LOX), and inducerbar kväveoxid syntas (iNOS).

Gurkmejan förhindrar angiogenes, vilket innebär bildning av blodkärl hos tumörer – vilket är en kritisk process för att tumörens tillväxt och metastasering.

Det finns cirka 9 000 vetenskapliga studier publicerade på den aktiva ingrediensen curcumin. Farmakologiska studier har visat att curcumin har lika stark inflammationshämmande effekt som kortison och fenylbutazon. Kryddan gurkmeja tillhör ingefärsväxterna och den har länge använts inom folkmedicinen för att bota inflammatoriska åkommor. De verksamma beståndsdelarna är 3-5% curcuminoider samt 2-7% eterolja.

Gurkmeja:

  • stärker och förbättrar matsmältningen, ger mättnad
  • stödjer hälsosam leverfunktion och detox
  • är renande för blodet
  • innehåller curcumin som motverkar bl a cancer, artrit och alzheimer
  • ger skydd mot arteroskleros
  • ökar ledernas flexibilitet och minskar svullnaden hos människor med ledgångsreumatism
  • kan hjälpa vid psoriasis och andra inflammatoriska hudsjukdomar
  • kan hjälpa magbesvär, uppblåsthet och gas (sura uppstötningar)

Gurkmejan har flera nyttiga egenskaper och är en mycket kraftig antioxidant, tio gånger starkare än vitaminer. Antioxidanter ger skydd mot fria radikaler, de instabila syremolekyler som kan skada celler och viktiga molekyler i kroppen.

Källa: Sanna Ehdin Anandala i Kurera.se

Själv äter jag Powerfruits Gurkmejaboost med flera andra nyttiga antiinflammatoriska ingredienser inklusive stödämnen för att underlätta upptaget av gurkmeja.