Magnesium

Visste du att magnesium är ett mineral som de allra flesta har brist på? Det finns uppgifter som säger att 80 procent av Sveriges befolkning inte har tillräckliga mängder av magnesium.

Magnesium, som är en metall och ett grundämne, ingår i över 300 enzymer i kroppen och reglerar många processer i cellmembranen. tex

– Har en livsviktig roll i ATP-systemet
– Behövs för glukosmetabolismen
– Behövs för bildningen av DNA och RNA
– Är viktigt för immunförsvaret
– Stärker upp benstommen och emaljen
– Är viktig för nerv- och muskelfunktionen

50% av allt magnesium vi har i kroppen sitter i skelettet, 49% håller till inne i cellerna och resten i blodplasman.

Vi tar upp ca 30-50% av magnesiumet från kosten, resten kissar vi ut. Den trista sanningen är dock att vitaminer och mineraler knappt finns i dagens grönsaker och frukter som vi köper i affären. I en studie man gjorde i USA där man jämförde näringsinnehållet i äpplen från 1914 till 1992 så hade alla mineraler sjunkit drastiskt, och just magnesium hade fallit med 82%! Lägg då till att i spannmål, som är något många baserar sin kost på, så finns det ämnen som kallas för antinutrienter (t.ex fytinsyra) och vad de gör är att de försämrar upptaget av mineraler, av hela måltiden, eftersom att allt ju blandas i magen. Då blir det inte mycket magnesium kvar till kroppen! Men självklart är det alltid bäst att försöka äta en så mångsidig kost som möjligt, gärna ekologiskt och närodlat, så i vilka livsmedel kan vi då hitta magnesium?

– Baljväxter
– Gröna bladgrönsaker
– Frön
– Nötter (t.ex cashew & mandlar)
– Kronärtskocka
– Hårt vatten
– Mörk choklad

Många personer har olika besvär / bristsymtom och då bör man stötta med rätt typ av magnesium. Men många har inga speciella besvär men ändå brist. Som ett generellt råd är det bra att hålla väl påfyllda magnesiumdepåer.

Själv äter jag Thorne Magnesium Citramat för högsta biotillgänglighet och effekt.